Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

John Sell Cotman – Most nad rzeką Greta (Greta Bridge)

In Malarstwo, Sztuka XIX wieku on 13.10.2009 at 8:02

John_Sell_Cotman_Greta Bridge

Kolejny malarz, który wyprzedził swoją epokę i umarł zanim został doceniony. Wyprzedził ją lekko kubistycznym podejściem do malarstwa. Co prawda „kubizmowi” Cotmana było szalenie daleko do kubizmu XX-wiecznego, ale pewna geometryzacja form i upraszczanie rzeczywistości bardzo mocno przebijało z jego akwarel.

„Most nad rzeką Greta” to jedna z najbardziej znanych obecnie akwarel namalowanych w tym stylu. Zdobi ona wiele encyklopedycznych notek o Cotmanie. Drugim w miarę często reprodukowanym dziełem jest widoczny obok „Akwedukt w Chirk” z ok. 1804 r., który pozwala jeszcze lepiej dostrzec charakterystyczną geometryzację.

John_Sell_Cotman_Chirk aqueduct 001

Niestety, Brytyjczycy początków XIX w. uznali taki sposób malowania za totalne dziwactwo. Zniechęcały ich też dość smutne zazwyczaj kolory. Dlatego swoimi akwarelami Cotman zarabiał grosze. By się utrzymać pracował m.in. jako rysownik na wykopaliskach archeologicznych.

Brak sukcesu artystycznego wywołał wieloletnie ataki ciężkiej depresji i być może życie malarza zakończyłoby się tragedią, gdyby koledzy (wśród których był sławny William Turner) nie załatwili mu w 1834 r. posady profesora rysunku w londyńskim King’s College.

Pod koniec życia artysta zaczął też malować dużo bardziej standardowe akwarele, w których próbował trafić w gusta klientów (poniżej śliczne „Opactwo St. Benets z 1831 r.). Czynił to całkiem udanie, bo dostawał za nie znacznie większe pieniądze, niż za swoje kubizujące pejzaże. Podczas, gdy za „Most…” zapłacono mu ledwie 8 szylingów, to za późniejsze akwarele dostawał już po kilka funtów, co zresztą też nie było powalającą kwotą. Turnerowi zdarzało się sprzedawać obrazy nawet za kilka tysięcy funtów.

St_Benet's_Abbey_1831

Jednak tymi akwarelami za kilka funtów Cotman nigdy nie zdobyłby sobie sławy, która, co prawda po śmierci, ale w końcu przyszła. Kluczową postacią w docenieniu nowatorstwa „kubistycznych” akwarel był kolekcjoner James Reeve, który ocalił je przed zniszczeniem. Wystawy w Norwich i Londynie zorganizowane blisko 50 lat po śmierci Cotmana uczyniły jego nazwisko znanym. W blisko sto lat po namalowaniu wielką ilość wzgardzonych niegdyś przez świat dzieł kupiło British Museum. „Most nad rzeką Greta” i „Akwedukt z Chirk” zaczęto zaś zwać jednymi z najpiękniejszych brytyjskich akwarel.

ok. 1806 r., akwarela na papierze, 23 na 33 cm, British Museum

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s