Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

Tommaso Masaccio – Freski z Kaplicy Brancaccich

In Malarstwo, Malarstwo włoskie, Sztuka średniowieczna on 1.08.2009 at 10:47

Tribute_Money

Tommaso Masaccio i Kaplica Brancaccich nie mogą równać się sławą z Michałem Aniołem i Kaplicą Sykstyńską. Jednak bez tych pierwszych najpewniej nie byłoby tych drugich, podobnie zresztą jak wielu innych arcydzieł włoskiego renesansu.

Przez wiele dekad kaplica Brancacchich w kościele Santa Maria del Carmine we Florencji była miejscem, w którym młodzi malarze uczyli się fachu kopiując dzieła Masaccia (właść.Tommaso di Ser Giovanni di Simone Guidi Cassai). Byli wśród nich Michał Anioł, Domenico Ghirlandaio, Sandro Botticelli, Fra Angelico, Rafael, Perugino i wielu innych.

Masaccio,_The_Expulsion

„Wszyscy, którzy chcieli nauczyć się wielkiej sztuki, szli po naukę do kaplicy, aby posiąść od Masaccia wskazówki i zasady tworzenia pięknych postaci” – pisał w XVI w. słynny biograf malarzy Giorgio Vasari.

Przyszli giganci malarstwa uczyli się z tych fresków perspektywy, pejzażowego tła i przede wszystkim modelowania sylwetek światłocieniem, bo we wszystkich tych elementach Masaccio wyprzedził innych Włochów o kilka długości. W ten sposób zadał morderczy cios malarstwu gotyckiemu i dał początek renesansowi.

Te arcyważne z punktu widzenia dziejów sztuki freski Masaccio tworzył w latach 1424-1427 za pieniądze fundatora kaplicy, którym był florentyński kupiec Felice di Michele Brancacci. Wraz z nim malował inny Tommaso – Masolino da Panicale, ale jego dzieła nie są rewolucyjne, choć widać w nich pewien wpływ nowatorskiego warsztatu Masaccia. Trzecim malarzem, który dołożył do kaplicy swoje freski, był Filippino Lippi, ale miało to miejsce kilkadziesiąt lat później.

Największe znaczenie dla dziejów sztuki miały zdaniem specjalistów widoczny na samej górze „Grosz czynszowy”, oraz ukazane obok „Wypędzenie z raju”. To drugie dzieło było wówczas jedną z najodważniejszych malowanych golizn w Europie, co spokojnie można uznać za kolejny renesansowy element.

Następne freski Masaccia, które pokazuję to: „Św. Piotr uzdrawiający chorych swoim cieniem” oraz widoczny na samym dole „Chrzest neofitów”, w którym artysta rewelacyjne ukazał mężczyznę trzęsącego się z zimna. Był to wówczas arcywyjątkowy wyczyn malarskiego geniuszu.

St._Peter_Healing_the_Sick_with_His_Shadow_00

Masaccio nigdy nie dowiedział się, jak wielką spowodował rewolucję. Zmarł w 1428 r. w wieku zaledwie 27 lat. Najwięksi jego uczniowie nie byli jeszcze wówczas nawet niemowlakami. Ba! W wielu wypadkach na świecie nie było jeszcze nawet ich rodziców.

Baptism_of_the_Neophytes_02

Reklamy
  1. “Chrzest neofitów” – Przepiękny obraz.

  2. Freski Massacio są bardzo nie doceniane w porównaniu z tymi z kaplicy Sykstyńskiej, a szkoda.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s