Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

Księga z Kells

In Malarstwo, Sztuka średniowieczna on 18.03.2009 at 12:02

meister_des_book_of_kells_0011

Pergaminowa księga zwana też Ewangeliarzem z Kells jest jednym z największych skarbów Irlandii. Powszechnie uznaje się ją za najwspanialszy irlandzki manuskrypt jaki dotrwał do naszych czasów i jeden z najwspanialszych manuskryptów wszech czasów.

Analizy zawartości księgi pozwoliły ustalić, że anonimowych autorów – miniaturzystów i skrybów – było co najmniej kilku. Nie wiemy jednak za bardzo kiedy i gdzie żyli.

Specjaliści uważają, że jej powstanie można datować na okolice 800 r. Jest prawie pewne, że istniała w 1007 r., a stuprocentowo pewne, że w XII w. Mogła powstać wszędzie tam gdzie działali irlandzcy mnisi, a więc nie tylko w Irlandii, ale też w Szkocji bądź Northumbrii. Ostatnimi czasy popularność zyskała hipoteza, że księgę stworzono w klasztorze na wyspie Iona u wybrzeży Szkocji. W 806 r. klasztor złupili Wikingowie, a resztka mnichów uciekła właśnie do Kells. Tam księga znajdowała się do połowy XVII w., kiedy to trafiła do Trinity’s College w Dublinie, gdzie jest po dziś dzień.

ksiega-z-kells-inicjal

Jeden z wielu ozdobnych inicjałów

Główną zawartośc Księgi z Kells stanowią cztery ewangelie z czego Ewangelia św. Jana jest niedokończona. Swoją sławę manuskrypt zawdzięcza niezwykle bogatemu zdobieniu. Spośród 680 stron tylko dwie nie mają kolorowych elementów.

Pod względem artystycznym księga stanowi niezwykły konglomerat. Łączy ona artystyczne tradycje Bizancjum i chrześcijaństwa koptyjskiego z celtycką ornamentyką i symboliką o pogańskim rodowodzie.

Stworzenie manuskryptu było niezwykle kosztownym przedsięwzięciem. Na sam pergamin potrzeba było skór 150 cieląt. Niesamowitym luksusem było zastosowanie niebieskiego barwnika z lapis lazuli – minerału drogiego wówczas jak złoto. A przecież kolor ten można było uzyskać z dużych tańszych substancji. Obwoluta księgi była najpewniej bogato zdobiona i wyłożona drogimi kamieniami. Niestety, nie zachowała się do naszych czasów. Jak się przypuszcza oderwano ją podczas kradzieży w 1007 r.

Na ilustracji u samej góry widzicie tzw. stronę chi rho (greckie XR), czyli zawierającą ozdobny monogram Chrystusa. Zdaniem specjalistów była to zapewne najbardziej pracochłonna strona spośród wszystkich irlandzkich manuskryptów. Poniżej galeria z kilkoma stronami (kliknijcie na pierwsze zdjęcie, a potem przechodźcie do kolejnych za pomocą dolnej listwy).

Advertisements
  1. Mój ulubiony iryjski rękopis. Zawsze kiedy widzę tę reprodukcję robi mi się ciepło na sercu… ehh…

  2. „Niesamowitym luksusem było zastosowanie niebieskiego barwnika z lapis lazuli – minerału drogiego wówczas jak złoto. A przecież kolor ten można było uzyskać z dużych tańszych substancji.”
    nie bardzo rozumiem jakie substancje ma Pan na mysli
    nie mam teraz drukowanej podporki pod reka , ale z tego co pamietam to lapis lazuli był praktycznie jedyny w swoim rodzaju
    co do trwalosci, swiatloodpornosci.
    moze ze wzgledu na cene i brazowienie oleju byla nakladana w malarstwie olejnym w jego poczatkach jako tempera jajowa
    szeroka gama pigmentow bardzo dobrej jakosci zaczela sie w XlX w

  3. znalazłem notatki :
    „Indygo naturalne jest barwnikiem roslinnym, z powodu nietrwałości zupełnie nieprzydatnym ” koniec cytatu
    dobre było do barwienia szat a nie celów artystycznych
    dzisiaj to zupełnie inny pigment tylko nazwa została ta sama

  4. może to nie pomyłka tylko punkt widzenia
    dzisiaj jest tak samo dobre zlecenie- bardzo dobre drogie materiały artystyczne
    do innych prac wystarczą farbki z supermarketu
    jak chłopaki miały przy tej robocie sponsora full wypas to poszli na całość
    możliwe że ci sami miniaturzyści do dzieła ” 300 nocy upojnych z księżniczką Gryzeldą którą skopał Jednorożec z Bagien ” wzieli indygo i jakiś szlagmetal

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s