Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

Le Corbusier – Kaplica Notre-Dame du Haut w Ronchamp

In Architektura, Architektura francuska, Sztuka XX wieku on 29.08.2008 at 21:59

Francuz Le Corbusier był rzeźbiarzem architektem i urbanistą. Wielu zwało go „prorokiem architektury”, gdyż niestrudzenie szukał śmiałych rozwiązań konstrukcyjnych, łączących funkcjonalność z pięknem. Łączył też rzeźbiarstwo z architekturą, czego dowodem jest kaplica w Ronchamp. Jest ona bowiem nie tylko budowlą, ale wielką rzeźbą stworzoną z betonu.

Zbudowana w latach 1950-55 kaplica zyskała ogromną sławę i zapoczątkowała modę na nowoczesne kościoły o nowatorskiej bryle. Stała się również sztandarowym dziełem francuskiego wizjonera.

Niesamowita jest nie tylko bryła kaplicy, ale też jej wnętrze. Corbusier zapewnił mu niezwykle tajemniczy nastrój dzięki nieregularnie rozrzuconym małym oknom. Zresztą sami zobaczcie.

Reklamy
  1. Kiedys mialem okres fascynacji Bauhausem i reszta. Ale z czasem zaczalem dostrzegac niestety minusy ich wplywu na architekture. Gomuslkowskie osiedla przeciez to tez popluczyny po idei modernizmu. A jak sam celnie zauwazasz, Le Corbusier zapoczatkowal mode na modernizm w architekturze sakralnej. I dzis pelno mamy „modernistycznych” potworkow. Co gorsze czesto probujacych laczyc np gotycka potege z modernistycznym zacieciem. Efekt jaki jest latwo sie domyslic.

    Cala architektura przedwojenna dokonala ogromnej rewolucji i czym dluzej patrze na architekture, chodze po miastach, czerpie przyjemnosc z obcowania z urbanistyka miejska, tym czesciej szkoda mi, ze rewolucja jaka sie dokonala, nie przyniosla zadnej kontrrewolucji.

    Nie wiem czy przyznasz mi racje, ale zadna, najbardziej nawet fascynujaca arcgitektura bazujaca na bryle, betonie i szkle nie zastapi przyjemnosci dlugich spacerow po Paryzu, Madrycie czy Krakowie. Niestety do historyzmu nie ma juz powrotu. A wszelkie proby nawiazania do niego, staja sie natychmiastowo kiczem. Niestety oznacza to tez ze klasyczny „szczegol” w architekturze, element ornamentyki, klasyczne rozety, freski to juz historia. Musi nam wystarczac to co pozostalo, bo Le Corbusier, potem Van der Rohe i inni wyznaczyli droge architektury na bardzo dlugo.

  2. Las, w lesie borowik, któremu skraj kapelusza uniósł jakiś patyk, a z nóżki robaczki się już powygryzały. Ach, pardon – to dzieło wielkiego architekta, mam jednak pewne wątpliwości, czy się udało. Ale cóż – de gustibus…

  3. Jak dla mnie fantastyczne.

    Maciek
    Nie wiem czy przyznasz mi racje, ale zadna, najbardziej nawet fascynujaca arcgitektura bazujaca na bryle, betonie i szkle nie zastapi przyjemnosci dlugich spacerow po Paryzu, Madrycie czy Krakowie. Niestety do historyzmu nie ma juz powrotu.

    No ja sie nie zgodze, bardzo chcialbym pojechac do Brasili, Tokio lub Nowego Jorku, to po prostu inne klimaty. To tak jak z przyroda, jedziesz nad morze i jest fantastycznie w gorach i nad jeziorem rowniez. A moze by tak dodac katedre w Brasili? Budynek niesamowity. No i jeszcze te dwa w ksztalcie polkul (jedna odwrocona).

  4. Zgadzam się z Maćkiem, co do spacerów po Krakowie i innych miastach z klasycznym „kamienicznym” centrum, nawet jeśli powstało ono na przełomie XIX-XX w. Współczesne szklane centra nie dają takiej frajdy. Choć trafiają się w nich perełki, to jednak w przypadku większości budowli nie ma na czym zawiesić oka.

    Jeśli zaś chodzi o katedrę w Brasili, to już była :)

    https://cudaswiata.wordpress.com/2008/03/16/katedra-w-brasilii/

  5. Jedno i drugie dobre.

    Katedra Le Corbusier’a jest ponadczasowa i ponad-epokowa.

    W Brazylii, to budynek parlamentu:

    http://mapy.pomocnik.com/foto/budynek-parlamentu-brasilia-brazylia/

  6. Dzieki, wlasnie o budynek parlamentu mi chodzilo. Zgadzam sie ze wspolczesne budynki sa pozbawione wyrazu, ale jednak architektura Brasili ma swoj klimat, to juz klasyk. Poza tym zastanawiam sie, czy te wspolczesne budynki budowane sa z tak wielka podbudowa ideologiczna jak dziela Le Corbusiera, pewnie nie.

  7. Myślę, że w każdej epoce królowały dzieła przeciętne i spory był odsetek kiepskich. Rozumiem, że chodzi o to, że stary ‚przeciętny’ budynek jest znośny, podczas gdy nowy już znośny być nie musi?

  8. hm… w srodku wyglada niesamowicie. Na zewnatrz niestety nie.
    Nowatorskie to moze i jest ale….nie podoba mi sie. Jak ktos wczesniej zauwazyl: krzywo wyrosniety grzyb.

  9. Jaki tam grzyb :evil: To czyste piękno formy…

  10. Moon: piekno formy to widac na przyklad w geometrycznych zdobieniach w sztuce arabskiej (zwlaszcza moorish) albo proporcjach w rzezbie greckiej… ze nie wspomne juz o art nouveau (secesja). Albo chinska sztuka okresu tang.
    Ale tu?

  11. Mnie chodzi o architekturę, bryłę w przestrzeni, a nie o ornamenty, rzeźby, czy bibeloty…

  12. Moon: wymienione powyzej to tez architektura, moze z wyjatkiem art nouveau (chociaz pare budynkow w tym stylu w sumie powstalo).

  13. Le Corbusier powiedział:

    „Architecture is the masterly, correct and magnificent play of masses brought together in light. Our eyes are made to see forms in light; light and shade reveal these forms; cubes, cones, spheres, cylinders or pyramids are the great primary forms which light reveals to advantage; the image of these is distinct and tangible within us without ambiguity. It is for this reason that these are beautiful forms, the most beautiful forms. Everybody is agreed to that, the child, the savage and the metaphysician.”

    „Architektura jest mądrą, skoordynowaną grą brył w świetle.”

    *o Vers une architecture [Towards an Architecture] (1923)

    The „styles” are a lie.

    *o Vers une architecture (1923)

    „Space and light and order. Those are the things that men need just as much as they need bread or a place to sleep.”

    * The New York Times [obituary] (1965-08-28)


    Inny „grzyb”….

  14. ja bym powiedziała tak: kaplica przynajmniej z założenia powinna służyć do modlitwy,obcowania z Bogiem.zatem według mnie powinna mieć czyste formy by nie rozpraszac nadmiarem detalu.z zewnatrz ta forma jest dosć przysadzista i przypomina chatkę Baby Jagi.nie widzę tu wielkiej mysli.interesujace jest swiatło wewnatrz kaplicy.ten mrok moze pomagac w skupieniu i te wpadajace snopy swiatla są ciekawe.kazałabym poprawic wystrój na zewnatrz bo to według mnie gniot.

  15. Cytat z imaginacji: „Nie lubie le Corbusiera, bo za Gomolki w Polsce osiedla projektowali „modernistyczni” „architekci” podajacy sie za jego uczniow. No i jest taki „nienaturalny”.”

    Polacy winni miec zabronione wypowiadac sie o architekturze.

    Szczegolne, ze na wilgotnej polnocy maja NIENATURALNE wyobrazenie o funkcjonalnosci klasykow z surowego betonu.

    – – – – – – – – – – –
    „Inny “grzyb”….
    http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:P1030742.JPG

    Raz sie z moon (choc to wariatka uzalajaca sie nad soba, zblakanymi koteckami i poszkodowanymi przez klimat polityczny bracmi K.) zgodze, ze architektura to nie tylko bibeloty a tej jej „barbarzynskie” betony napawaja mnie takims jakims nieokreslonym czyms. Namacalnym zapachem czasu?

    No dobra, to ps nr 2, istnieje „naturalna” achitektura (oprocz szalasow pasterskich w Karpatach) – wioski muzulmanskich uchodzcow z Granady w Sierra Nevada.

  16. Czy z Tobą ffatman wszystko O.K., że tak bez mrugnięcia oka obrażasz i klasyfikujesz ludzi na blogach?

    Tu jest dyskusja o architekturze i sztuce…

    Twój post wymaga cenzury. Mój (ten) usunięcia.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s