Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

Jean-Auguste-Dominique Ingres – Portret księżnej de Broglie

In Malarstwo, Malarstwo francuskie, Sztuka XIX wieku on 5.08.2008 at 20:17

W płótnie tym zachwyca mnie maestria z jaką Ingres wykonał suknię. Ilekroć na nią patrzę nie mogę uwierzyć, że to tylko obraz. Że zamiast jedwabiu jest tam jedynie olejna farba. A przecież ta suknia krzyczy: Dotknij mnie! Sprawdź jaka jestem delikatna, gładka i tak przyjemnie chłodna.

Chapeau bas, Monsieur Ingres!

1853 r., olej na płótnie, 121,3 na 90,8 cm, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (powiększenie)

  1. piekna kobieta i piekny, nastrojowy portret
    i pomyslec,ze tego swiata juz nie ma
    przeminal
    dzieki talentowi malarza odbywamy podroz w czasie

  2. faktycznie suknia niesamowicie namalowana. Zaloze sie, ze gdyby pokazac to normalnym ludziom – sama suknie – kazdy powiedzialby, ze to fotografia…

    zastanawiam sie tez czy kobieta ktora jest namalowana a wyglada nieco woskowato (zwlaszcza rece i dekold) zostala tak przedstawiona bo wtedy taka byla maniera poprawiania?
    bo chyba nie dlatego, ze Ingres nie umial namalowac ludzkiej skory realistycznie…?

  3. Wydaje mi się, że to maniera.

  4. Malarz, zwłaszcza taki jak Ingres – umiał namalować dokładnie to, co widział, więc myślę, że chodzi tu o modę. Panie od starożytności używały różnych środków, a wtedy to bielidła, barwiczki (jak pisze Sienkiewicz), ewentualnie – nie pamiętam kto napisał: „nie pomoże blansz ni róż, kiedy cera zwiędła już!”

  5. A propos realizmu obrazów i fotograficznej dokładności polecam książkę Davida Hockneya Wiedza tajemna. Autor sugeruje, że wielu malarzy, w tym Ingres, korzystało z prostych narzędzi optycznych (soczewki, zwierciadła), aby uzyskać ten niesamowity efekt.

  6. […] (mam nadzieję, że dobrze odmieniłam) ciekawych, a niekoniecznie super-znanych budowli, obrazów, czy […]

  7. I on to wszystko bez Photoshopu!

  8. cyt
    „A propos realizmu obrazów i fotograficznej dokładności polecam książkę Davida Hockneya Wiedza tajemna. Autor sugeruje, że wielu malarzy, w tym Ingres, korzystało z prostych narzędzi optycznych (soczewki, zwierciadła), aby uzyskać ten niesamowity efekt.”
    Przeglądałem to dzieło w ksiegarni w nadziei ze dowiem sie czegoś nowego. Jak dla mnie to doszukiwanie sie wszędzie na siłe patentów i innych „fotoszopów” jest troche chore. Rozumiem ze dawniej uzywali np camery obskury przy robieniu wedut, bo i dzis nikomu sie nie chce robic tego na „piechote” . Czytałem o odkryciu pewnego pana historyka sztuki ze bankowo van Delf uzywał camery przy robieniu wnętrz. Jak dla mnie bzdura ludzie kiedys po prostu umieli rysowac i malowac system kształcenia od impresjonizmu zmienił się mocno na niekorzysc.

Skomentuj

