Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

Stanisław Wyspiański – Bóg Ojciec

In Rzemiosło artystyczne, Sztuka XX wieku on 29.04.2008 at 15:42

To jedno z trzech najwspanialszych przedstawień Boga według mojego prywatnego rankingu. Wyspiański zaprojektował ten witraż w 1897 roku dla kościoła Franciszkanów w Krakowie. Wykonano go w 1905 roku. Scena przedstawia Boga w chwili wyprowadzania świata z chaosu. Z jego szaty wysypują się zarodki ciał niebieskich a u dołu widać płomienie ognia na powierzchni wody – to rodzi się ziemia.

W kościele jest jeszcze kilka genialnych witraży Wyspiańskiego, w tym przedstawiający świętego Franciszka z Asyżu. Koniecznie więc zajrzyjcie do kościoła Franciszkanów, gdy będziecie w Krakowie.

Witraż na zdjęciu, które opublikowałem, jest trochę zniekształcony. W rzeczywistości jest on bardziej smukły. Wyposażenie kościoła zasłoniło też jego dolną część.

Pozostałe dwa superprzedstawienia Boga zaprezentuję w maju.

  1. Po narodowo-katolicku stwierdzam, że też mi się podoba:) Daje wrażenie rozmachu myśli,emocji (może przez tą podniesioną rękę:) (poszło w ….)

  2. Dobry! Choć ja miałem problemy z dobrym sfotografowaniem tego witrażu. Może w tym roku się uda?

    PS. Moi znajomi, a właściwie znajoma pasjonuje się krakowskimi witrażami. Jest tam parę wybitnych dzieł, nie będących jednak dostępnymi publicznie… Też trzeba się będzie zainteresować…

  3. Witraże Wyspiańskiego rzeczywiście są niesamowite, choć mnie najbardziej wzrusza reprodukcja „Caritas (Maria z Dzieciątkiem)” – projekt witraża dla katedry lwowskiej – którą mam w domu.

    Jeśli chodzi o tematykę stworzenia świata, ogromne wrażenie sprawia na mnie obraz Williama Blake`a – jest w nim atmosfera grozy i tajemnicy:

  4. Lauro! Boga według Blake’a miałem pokazać za dwa tygodnie ;)

  5. Oj, przepraszam najmocniej! Wygląda na to, że mamy zbieżne gusta ;)
    Czekam zatem na notkę na temat Blake`a.
    Pozdrawiam serdecznie będąc jedną nogą w Tatrach.

  6. Wyspiański – to jest wielka rzecz. :)

Skomentuj

