Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

Jan Vermeer van Delft – Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie

In Malarstwo, Sztuka nowożytna on 28.03.2008 at 0:59

Historycy sztuki w zasadzie jednogłośnie uważają Vermeera za arcymistrza kobiecych portretów. Innym malarzom zdarzało się czasami uchwycić pędzlem pełnię kobiecości. Vermeer osiągał to za każdym razem.

„Dziewczyna czytająca list…” to mój ulubiony Vermeer, choć wybrać z jego dorobku to jedno najwspanialsze płótno jest mi szalenie trudno. Lektura, która tak wciągnęła młodą niewiastę, jest najpewniej listem miłosnym. Najmocniejszy tego dowód kryje się pod warstwami farby. Prześwietlenie promieniami rentgena wykazało, że początkowo dziewczynie miał towarzyszyć kupidyn.

ok. 1657 r., olej na płótnie, 83 na 64,5 cm, Staatliche Kunstsammlungen – Gemäldegalerie Alte Meister w Dreźnie (powiększenie)

  1. I jak zwykle opisując przepiekne dziela mistrzów holenderskich trafiasz w mój gust jak w przysłowiowa 10 w tarczy strzelniczej; tez uwielbiam Vermeera i czesto bywam w Delft , dziekuję ;] bo znowu na mej twarzy pojawil sie usmiech i to wlasnie dzieki takim recenzjom jak ta :D

  2. … jezeli to Vermeer …
    … i …
    … jezeli Vermeer w ogole istnial …

  3. A któż w to wątpi, że istniał?

  4. a czemu miałby nie istnieć ?? obrazy same się namalowały??

  5. Tak cudowny obraz ,a oryginał wisi , chyba w galerii Drezdeńskiej?…
    Nie wiedziałam, że w tle był kupidyn.
    Wydawało mi się ,że czyta ważny list od ukochanej osoby, która gdzieś jest daleko na statku w podróży. ;)
    Pozdrawiam!
    Przepiękna strona , dużo mogłam się ciekawych rzeczy dowiedzieć. :)

  6. Przepiękna strona. Ogląda się i czyta z zapartym tchem.
    Trafiłam dosłownie przed chwilą i już jestem pełna podziwu. Dziękuję.

  7. niesamowity obraz pelny tajemnic jak i sam pan Vermeer……….

Skomentuj

