Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

Kościół bazylianów w Berezweczu

In Architektura, Sztuka nowożytna on 27.03.2008 at 0:07

Przepraszam za czarno-białe zdjęcie, ale tego cudu już nie ma, więc i fotografii lepszych nie będzie. W 1970 r. sowieccy barbarzyńcy wysadzili berezwecki kościół (miasto leży na Białorusi). Jego cudna smukła fasada była najwspanialszym przykładem baroku wileńskiego, który łączył charakterystyczne włoskie motywy z proporcjami północnoeuropejskimi, czyli wertykalnymi. W efekcie budowle wydawały się dynamiczniejsze i lżejsze. Urody zbudowanemu w latach 1756-1763 kościołowi bazylianów dodawało też światłocieniowe uformowanie fasady sprawiające wrażenie falowania.

W 1990 r. w Białymstoku postanowiono skopiować pyszną architekturę berezweckiej świątyni. Niestety, wykonawcy całkowicie spartaczyli robotę. Nie zachowali proporcji, zrezygnowali z istotnych detali i dodali silne poziome elementy. W ten sposób całkowicie zniszczyli magię wileńskiego baroku. Wielka szkoda.

Zdjęcie znalazłem na forum Skyscrapercity. Więcej zdjęć na stronie Radzima.org.

  1. O! Ten kościół w Białymstoku jest pięć minut od mojego domu (nazywam go „kościół zrzucony z kosmosu”, bo naprawdę robi takie wrażenie)! Zawsze słyszałem, że jest kopią jakiegoś znanego kościoła – teraz wiem jakiego.

  2. Obejrzałem, przeskoczyłem na hasło w Wikipedii Sagrada Familia A. Gaudiego, powróciłem do Berezwecza z pewnością, że choć czas i miejsce powstania tych budowli były bardzo różne, to wrażenia są bardzo podobne.

Skomentuj

