Są ich tysiące. Rzeźby, obrazy, budowle... Wszystkie wspaniałe

Caravaggio – Wieczerza w Emmaus

In Malarstwo, Malarstwo włoskie, Sztuka nowożytna on 18.03.2008 at 0:42

Wieczerzę w Emmaus Caravaggio namalowal dwa razy. Pierwsza powstała w 1601 r. a druga pięć lat później. Najczęściej podkreślaną różnicą są bardziej stonowane barwy i gesty w drugim płótnie. Zauważalny jest też mocno zmieniony wygląd Jezusa oraz dużo uboższe menu.

Nie ma pewności dlaczego Caravaggio wprowadził te zmiany. Specjaliści najczęściej wskazują na poważne kłopoty jakie miał w czasie, gdy malował drugi obraz. Skazany na karę śmierci za zabójstwo musiał uciekać z Rzymu. Nie użalajcie się jednak nad nim za bardzo. Nazwisko Caravaggia pojawia się w rzymskim Archiwum Sądowym wiele razy przy okazji bójek, napadów, zakłócania porządku publicznego, bezprawnego noszenia broni i wielu drobniejszych wykroczeń. Zawsze jednak ratowali go wpływowi protektorzy. Do czasu…

Wieczerza w Emmaus (górna) 1601 r., olej na płótnie, 141 na 196,2 cm, National Gallery w Londynie
Wieczerza w Emmaus (dolna) 1606 r., olej na płótnie, 141 na 175 cm, Pinacoteca di Brera w Mediolanie

Reklamy
  1. DO tej pory nie mogę zrozumieć, jak to jest możliwe, że taki awanturnik tworzył niezwykle sugestywne dzieła, absolutnie perfekcyjnie przedstawiające poruszaną tematykę. Przecież do tego potrzeba duszy o głębokiej wrażliwości… To wszystko jednak nie przeszkadza mi trwać w nieustannym zachwycie nad jego płótnami.

    Redaktora Wojciecha Pastuszkę proszę natomiast o przyjęcie wyrazów uznania i dla tego bloga – mistrzostwo świata. :)

  2. A kto powiedzial, ze wielki artysta ma byc grzecznym chopcem? Ani jego, Caravaggia, lotrostwa nie stanowia o jego wielkosci (a i lotrow wiekszych bylo wielu) ani jej nie pomniejszaja. Podobnie jak u innych alkoholizm czy narkomania. A psychopata i wielokrotny i okrutny morderca Carlo Gesualdo da Venosa?
    Z duzo w polskim mysleniu wyimaginowanego a infantylnego matejkizmu-sienkiewiczyzmu. Pora dorosnac w Europie.

  3. @ffatman:
    „Z duzo w polskim mysleniu wyimaginowanego a infantylnego matejkizmu-sienkiewiczyzmu. Pora dorosnac w Europie.”

    A w którym to momencie wspomniałam o Matejce czy Sienkiewiczu? Owszem, bycie łotrem nie wyklucza bycia artystą i to wielkiej miary, mnie jednak wciąż nie przestaje dziwić, że człowiek może być tak skonstruowany, iż jednocześnie potrafi wyrządzać innym krzywdę (co może wskazywać na brak wrażliwości) i jednocześnie ma wyczucie piękna, czego efektem są obrazy awanturnika Caravaggio.

    Proszę mi jednak nie przypisywać myślenia kretynki. Fakt, że wciąż mnie to dziwi, nie oznacza, że nie mam świadomości, iż takie sprzeczności istnieją w przyrodzie. Wiem o tym, nie dowiedziałam się tego z notki red. Pastuszki, skończyłam już 18 lat. I tylko taka jest wymowa mojego wpisu. Wszyscy wiemy, że Van Gogh, Witkacy i Eligiusz Niewiadomski mieli nie po kolei w głowie, co nie przeszkadzało im w twórczości artystycznej. Wręcz przeciwnie.
    Jeśli ktoś tu ma dorosnąć, to nie ja. Proszę tylko bez przytyków na temat polskości. O polskości ja w ogóle nie wspominałam.

    Wypraszam sobie szufladkowanie mnie na podstawie jednej notki i zamykanie w ksenofobicznym, zaściankowym światku.

  4. Na pierwszym obrazie Jezus jest bardziej władczy, na drugim natomiast bardziej pokorny i wygląda jakby się z czegos tłumaczył (komuś coś tłumaczył). Na pierwszym obrazie jest znudzony, natomiast na drugim wydaje się cierpliwy i stonowany. Można to odnieść do konfliktu malarza z prawem.
    Mozna tez zauwazyc, że na pierwszym obrazie gest Jezusa gra z owocami na stole, które prawie spadają – na drugim obrazie przedstawione analogicznie to samo jednak w wrecz odwrotnych gestach.(mimo, ze na drugim obrazie nie są to chyba owoce)
    Ciekawy jest tez kolor szat Jezusa, gdzie na drugim obrazie ma ciemne kolory – kolejny znak.
    Kolejne to, ze na obu obrazach Jezus ma zamknięte oczy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s